Wat wil je reserveren?
Sauna entree Luxe arrangementen
DE NL

Waarom is afkoelen zo belangrijk?

De meesten mensen denken vooral aan warmte en hoge temperaturen wanneer zij aan sauna denken. Echter is afkoelen ook een erg belangrijk onderdeel van een dagje sauna. Waarom dat zo belangrijk is leggen wij je graag uit.

Voordelen van afkoelen

Jouw lichaam warmt gemiddeld 1,5 graad op tijdens een saunabezoek. Het is belangrijk dat je lichaam deze extra warmte ook weer kwijtraak. Waarom dat zo belangrijk is? 

  • Het zorgt voor een ontspannen gevoel.
  • Het zorgt ervoor dat je lichaam stopt met zweten.
  • Het zorgt voor een betere bloedsomloop.

Onze cool-ff zones

Hoe kun je het beste koelen?

1. Start met koelen aan de buitenlucht

De warmte van de sauna komt in jouw longen terecht. Door buiten goed op je ademhaling te letten gaat deze warme lucht snel uit je longen. Alleen een wandeling door onze tuinen in de buitenlucht is nog niet voldoende. Zeker in de zomer niet, wanneer de temperatuur hoger liggen, is extra verkoeling essentieel. 

2. Afkoelen onder een douche

Afkoelen met koud water. Er zijn verschillende manieren om bij Thermen Bussloo een koude douche te nemen, denk hierbij een een neveldouche, koudwaterslag, stortemmer of gewoon een koude douche. Het is belangrijk dat je niet in een keer je gehele lichaam afkoelt, doe dit in stapjes; 

  1. Begin bij je voeten en werk zo naar boven. Ga vervolgens naar je handen en armen. Pak eerst je rechtervoet en been en vervolgens je linkervoet en been.
  2. Hierna kun je ook vanuit je handen naar je hart toewerken. Ook hier beginnen met je rechterhand en daarna je linkerhand.
  3. Vervolgens kun je langzaam naar je hoofd toewerken; om ook deze goed te koelen.

3. Afkoelen in een dompelbad

De laatste stap in jouw afkoelproces is en dompelbad. Sommige mensen vinden dit echter te koud, maar geloof ons, je komt er heel erg ontspannen weer uit. 

Boek jouw entree

Direct de sauna weer in?

Nadat je goed hebt afgekoeld onder de douche en in het dompelbad, is het belangrijk om je lichaam weer even tot rust te laten komen. In deze periode (ongeveer 30 minuten)  is het dus niet verstandig om direct weer in een warme sauna of stoomcabine te gaan zitten.

Je verliest in de sauna vocht, dit moet je dus goed op pijl houden tijdens jouw dagje sauna. Drink daarom voldoende bronwater of geniet van een hapje en drankje in een van onze restaurants

bekijk onze sauna's

Sauna is gezond!

Vijf redenen om regelmatig naar de sauna te gaan.

ontdek meer

Geef wellness cadeau!

Júist in dit bijzondere jaar, waarin je je vrienden en familie minder vaak hebt kunnen zien dan normaal.

Bekijk meer

Maak een keuze.